Ekonomi och marknadsföring

För att genomföra ett evenemang måste det finns ett publikintresse och du behöver ha en realistisk budget.

Ekonomi

Likviditetsbudget

Om ett evenemang ser ut att gå plus, kan det ändå uppstå problem på vägen. Gör en likviditetsbudget som visar penningflödet. Utifrån den, kan du fatta beslut om fakturering, betalningar och annat.

Budgetuppföljning

Gör en budgetuppföljning efter evenemanget för att stämma av eventuella felbedömningar och för att dra lärdomar för framtiden.

Stöd

Det finns olika typer av kommunalt stöd att söka som är riktat mot föreningar Länk till annan webbplats..

Marknadsföring

Intresseundersökning

Grundförutsättningen för att genomföra ditt evenemang är att det finns ett publikintresse. Det en bra idé att testa dina planer och idéer hos din tilltänkta publik om det är första gången du planerar att genomföra ett evenemang.

Att tänka på

  • Vilken målgrupp riktar det sig till?
  • Är platsen/lokalen lämplig?
  • Är det rätt tidpunkt?
  • Finns det konkurrerande evenemang?
  • Kan evenemanget växa i framtiden?
  • Är förutsättningarna bra?
  • Lägg in det i kommunens evenemangskalender

Konkurrensanalys

Ett evenemang som liknar ditt är både positivt och negativt. Det som är negativt är konkurrensen om besökarna, men det positiva är att du kan få hjälp, byta erfarenheter och hitta samarbeten.

Plats för evenemanget

Om du inte vet var ditt evenemang ska äga rum hittar du våra olika evenemangsplatser här.

Evenemangskalender

I evenemangskalendern Länk till annan webbplats. hittar du kommande evenemang. Här kan det även bli aktuellt att det evenemang som du arrangerar får synas.

Checklista

verksamt.se Länk till annan webbplats. kan du få en personlig checklista för ditt evenemang.

Affischering

Runt om i kommunen finns affischpelare där du kan sätta upp affischer. Länk till annan webbplats. Här är det är fritt fram för föreningar och andra aktörer att informera om sin verksamhet.