Press och media
Kungsbacka kommun samarbetar med Visit Halland kring press och media i syfte att marknadsföra Halland och Kungsbacka.
Presstips
Visit Halland vill veta vad som händer ute hos er i besöksnäringen! Kanske är ditt tips eller nyhet intressant att lyfta i vårt gemensamma PR-arbete, som pressmeddelanden, nyhetsbrev eller press- och influencerresor!
Välkommen att skicka in nyheter och tips till: tips@visithalland.com
De är intresserade av tips och nyheter som rör:
- Nya öppningar: Har du öppnat ett nytt sommarcafé, restaurang, b&b eller annan besöksverksamhet?
- Unika upplevelser: Erbjuder du något nytt och spännande som är tillgängligt för turister, exempelvis tångdykning, pastakurser eller matlagning över öppen eld.
- Större evenemang och aktiviteter: Planerar du ett större evenemang, festival eller andra aktiviteter som lockar besökare utanför Halland?
- Utmärkelser och priser: Har ni fått några utmärkelser eller priser som ni vill dela med er av?
- Trender: Har du kanske hört om någon trend som du tycker din verksamhet passar perfekt i?
- Renoveringar eller större förändringar: Har ni genomfört en större renovering eller förändring som kan göra det ännu mer intressant för besökare?
Tänk på att:
En nyhet är alltid lättare att lyfta om de får högupplösta, fina bilder och tydlig info om vad nyheten gäller.
Alla mejl går direkt till Visit Halland och deras PR-byrå och de går noggrant igenom alla inkomna tips och utvärderar om de kan passa för nyhetsbrev, pressmeddelanden, pressresor eller annat PR-arbete.
De får in många tips och har inte alltid möjlighet att återkoppla, men de är glada för alla tips de får in!
Press- och influencerresor
Kungsbacka kommun samarbetar med Visit Halland kring press- och influencerresor i syfte att marknadsföra Halland och Kungsbacka. Målet är att öka medvetenheten, intresset och antalet besök till Kungsbacka.
Val av journalist/influencer baseras på:
- Relevans för målgruppen, engagemangsnivå, följarnas kvalitet och tidigare samarbeten
- En målgrupp som är relevant för Kungsbacka kommun utifrån teman, mål och marknader.
- En positiv och professionell image som överensstämmer med Kungsbacka kommuns värderingar.
Urvalsprocess av deltagande verksamheter
Det är Visit Halland i samarbete med teamet för platsvarumärke och kommunikation på Kungsbacka kommun som väljer journalister/influencers och vilka eventuella företag de ska besöka baserat på resornas teman och målgrupper. Detaljerat program tas fram i samarbete med Visit Halland och aktuell journalist/influencer.
Företag inom Kungsbackas besöksnäring som når följande kriterier har möjlighet att delta i arbetet med journalister/influencers. Vid urval av medverkande företag beaktas följande kriterier:
- Deltagande företag måste vara relevanta för syftet med aktiviteten, den aktuella målgruppen och de tematiska utvecklingsområdena.
- Deltagande företag ska vara en reseanledning utifrån resans givna tema.
- Deltagande företag måste kunna påvisa att verksamheten är öppen för allmänheten under den period som avses marknadsföras.
- Deltagande företag måste, vid behov, kunna uppvisa ett aktivt hållbarhetsarbete.